این بخش هشتم در واقع بخش آخر میباشد:
در این بخش در مورد بررسی لاگ صحبت میکنیم. برای لاگ تنفس طبیعی همون پارامترهای default خود ecutek رو لاگ میگیرید و تو مدل اتومات فقط یه gear رو هم اضافه کنید بد نیست. برای توربو و سوپرشارژ خود تیونر ممکنه ۴ تا پارامتر رو تو ایمیل بهتون بگه تا تو لاگ ها بیاد . مثلا مایک برای ماشین آقای خسروشاهی Custom map های F و H و G و I رو تو هر دو حالت interim و result گفت لاگ بگیریم که این پاراکترها وستگیت دیوتی سایکل رو نشون تیونر میداد. برای خواندن ولتاژ سنسور واید باید پارامتر O2 Sensor #2 – Voltage (V) هردو تاشو تیک بزنید.
قبلا نوشتم لاگ باید بر مبنای شرایط زیر باشد:
– ماشین رو استارت بزنید و ۲۰ دقیقه گرم کنید و بعد خاموش کنید ، نیم ساعت تو هوای خنک صبر کنید تا اینتیک خنک بشه و بعد ECU رو تو هوای خنک فلش کنید .
– ماشین باید قبل لاگ گرفتن تو دمای مناسب هوا حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر (تو شرایط مختلف تراتل و دور موتور) راه رفته باشه. تو هوای خیلی گرم وسط ظهر میشه لاگ گرفت ولی فقط برای بررسی ناک و بهتره لاگ هایی که برای تیونر میفرستیم وسط ظهر نباشه.
– سوخت داخل باک اگر اتانول بود حتی المکان باید درصد مخلوطش به مپ نزدیک باشه و قبل لاگ mapswitch رو چک کنید که درست مپ انتخاب شده باشه.
– شروع فرستادن لاگ باید بر اساس بنزین خالص باشه حتی بدون ۱% اتانول تا اول تیونر بتونه دقیق Maf scale رو تنظیم کنه و بعد براش لاگ اتانول بفرستید.
برای شروع بررسی لاگ باید به سراغ ضریب Ignition Advance Multiplier (IAM) برویم و از ۱ بودن Advance Multiplier اطمینان حاصل کنیم. ضریب IAM اگر ۱ نباشد یعنی ناک داریم و باید به تیونر بگیم مپ رو دقیق بررسی کنه.
بعد از IAM میریم تو همه لاگ ها Knock Correction رو میبینیم که ۰ باشه و نگاهی به Ignition Correction Fine میندازیم ببینیم تو کدوم دورها تصحیح داریم. خیالمون که از ناک راحت شد میریم سراغ دمای اینتیک Intake Air Temperature و دمای آب Coolant Temperature و دمای روغن Engine Oil Temperature که باید تو محدوده باشند. دمای اینتیک بر اساس دمای هوا و میزان بوست موتور تغییر داره و از ۱۵ تا ۸۰ میره. دمای اب بین ۹۰ تا ۹۷ تو هر دوحالت بوست و تنفس طبیعی میتونه تغییر کنه. دمای روغن بسته به دمای هوا و فشار روی موتور برای تنفس طبیعی حداکثر تا ۱۱۵ درجه و برای بوست تا ۱۲۵ درجه مشکلی نیست ولی حتما برای بوست باید اویل کولر ببندید که زیر ۱۲۰ بمونه. مایک گفت برای تریم سوخت بهتره ۵ کیلومتر تا ۱۰ کیلومتر رانندگی تو تراتل های مختلف و دور موتورهای مختلف داشته باشید و فقط یک لاگ close loop تو دنده ۳ نفرستید. اون لاگ رو خود تیونر میخونه و maf رو تنظیم میکنه و ما خیلی کاری به لاگ های close loop نداریم. تو لاگ های close loop من گاهی فقط چک میکنم ببینم afr با افزایش تراتل چقدر سریع از ۱۴٫۷ به سمت ۱۲ میره.
تو لاگ های close loop میشه وضعیت tip in knock رو هم دید.
برای دیدن لاگ تخت گاز WOT یا اصطلاحا open loop باید Throttle Position رو ببینید جاهایی که روی ۸۲ هست اونجاها تخت گاز هست. تو تخت گاز AFR و Ignition Timing و Boost و Fuel Trim Long Term باید با اعدادی که تیونر مد نظرش هست یکی باشه.
بوست رو با Manifold Absolute Pressure میشه فهمید ولی فقط باید عدد خوانده شده رو اگر تو تهران هستید از ۰٫۸۶ کم کنید تا عدد بوست بدست بیاد چون تو ارتفاع تهران فشار هوا ۰٫۸۶bar هست.
عدد Fuel Trim Long Term هم تو تخت گاز باید ۰ باشه یا زیر ۴ هم خوبه.
Manifold Absolute Pressure (Bar)
Intake Air Temperature (°C)
Atmospheric Pressure (kPa)
Coolant Temperature (°C)
Engine Speed (RPM)
Vehicle Speed (km/h)
Throttle Position #1 (%)
Fuel Trim Long Term (%)
Ignition Timing (°)
Knock Correction (°CA)
Engine Oil Temperature (°C)
AFR (AFR)
Advance Multiplier ()
Mapswitch Mode (mode)
Ignition Correction – Fine (°)