مراحل تغییر ضریب فاینال درایو دیفرانسیل جی تی ۸۶ در تهران بخش سوم Toyota GT86 FRS BRZ Final Drive ratio 4.88 swap

مراحل تغییر ضریب فاینال درایو دیفرانسیل جی تی ۸۶ در تهران بخش سوم Toyota GT86 FRS BRZ Final Drive ratio 4.88 swap

فوریه 4, 2016
/ / /
Comments Closed

با باز کردن دف شروع کردیم :

http://toyota86.ir/wp-content/uploads/2015/11/46.jpg

http://toyota86.ir/wp-content/uploads/2015/11/48.jpg

http://toyota86.ir/wp-content/uploads/2015/11/47.jpg

http://toyota86.ir/wp-content/uploads/2015/11/49.jpg

http://toyota86.ir/wp-content/uploads/2015/11/71.jpg

http://toyota86.ir/wp-content/uploads/2015/11/51.jpg

و در ادامه قطعات داخل دف باز و شستشو داده شد :

http://toyota86.ir/wp-content/uploads/2015/11/53.jpg

http://toyota86.ir/wp-content/uploads/2015/11/54.jpg

http://toyota86.ir/wp-content/uploads/2015/11/55.jpg

http://toyota86.ir/wp-content/uploads/2015/11/57.jpg

http://toyota86.ir/wp-content/uploads/2015/11/58.jpg

http://toyota86.ir/wp-content/uploads/2015/11/60.jpg

کل پروسه ما در جهت تنظیم سه پارامتر است : یکی Preload که میزان سفتی چرخش مربوط به اتصال بلبرینگ قسمت پایین پینیون هست ، دومی بک لش که میزان لقی بین پینیون و کرانویل هست و سومی تنظیم رنگ که نشاندهنده اتصال وسط در وسط پینیون به کرانویل هست که برای تنظیم آن باید غیر از تنظیم بخشهای قبلی تنظیم شیم بلبرینگ بالایی پینیون هم تغییر کند. یعنی با تغییر شیم بلبرینگ بالای پینیون و تنظیم بک لش باید به محدوده مجاز رنگ برسیم. منظور از شیم همون حلقه های واشر مانند با ضخامت های مختلف هست که محل فیکس شدن بلبرینگ ها را تنظیم میکند.

پینیون دو قسمت دارد یکی سر پینیون که حالت مخروطی دارد و نقطه اتصال به گرانویل هست و دیگری انتهای پینیون که مهره روی آن بسته میشود. در شکل بالا سر پینیون روی زمین قرار دارد. برای شروع پروژه بلبرینگ های پینیون (فقط نمونه تست را تراش دهید و نمونه سالم را برای اخر پروژه بدون تراش و اکبند نگه دارید) باید داخلشان تراش داده شود تا راحت جا بروند.

دقت کتید ما دوتا بلبرینگ روی پینیون داریم که هر دو باید با تنظیم شیم (شیم گیری) تنظیم شوند. تنظیم شیم بلبرینگ بالا روی تنظیمات بک لش و تنظیم نهایی رنگ تاثیر میگذارد و تنظیم بلبرینگ پایین عدد Preload را تغییر میدهد.

برای شروع ما بر اساس عدد پیشنهادی دفترچه Weir ، شیم بلبرینگ سر پینیون رو انتخاب میکنیم و با بستن بلبرینگ ها (هر دو بلبرینگ) و پینیون روی بدنه دف عدد pre load رو اندازه میگیریم و با باز کردن و تغییر شیم بلبرینگ قسمت پایین پینیون و بستن مجدد به Preload مورد نظر سرویس منوال تویوتا نزدیک میشویم. حدس میزنم بین ۱ تا ۲ نیوتن باید باشد که برای دف من روی ۲ تنظیم شد. موقع سفت کردن مهره ته دف (ته پینیون) باید توسط آچار ترکمتر و بر اساس گشتاور منوال تویوتا میزان سفت شود.

بعد از تنظیم Preload به سراغ بستن LSD و کرانویل میرویم و با جا زدن دو تا شیم فابریک کرانویل توسط دستکاه اندیکاتور بک لش رو اندازه گرفتیم و با ثابت نکه داشتن قطر مجموع دو شیم بک لش شروع به تغییر قطر شیم ها کردیم تا بک لش در محدوده مجاز ۱۳ تا ۱۹ قرار گیرد. عدد محدوده مجاز بک لش در دفترچه Weir نوشته شده است. با تنظیم بک لش سراغ تست رنگ رفتیم و رنگ باید طوری شود که اتصال بین کرانویل و پینیون دقیقا وسط در وسط باشد. دقت نمایید عدد Preload تاثیری روی وضعیت رنگ ندارد و شیم قسمت سر پینیون و میزان بک لش روی جابجایی رنگ تاثیر دارد.

http://toyota86.ir/wp-content/uploads/2015/11/66.jpg

 

http://toyota86.ir/wp-content/uploads/2015/11/72.jpg

برای تغییر و تنظیم اتصال درست (تست رنگ) مجبور شدیم شیم بلبرینگ بالایی (سرپینیون) رو با باز و بسته کردن کامل دف مجددا تغییر بدیم و با تغییر مجدد بک لش در محدوده مجاز و تغییر شیم بلبرینگ بالایی به سطح اتصال درست برسیم. همونطور که میدونید شیم بلبرینگ سر پینیون که تغییر میگنه ارتفاع پینیون تغییر میکنه و منطقه کچلی رنگ جابجا میشه. بک لش هم تغییر میکنه کمی رنگ جابجا میشه.

این کار بخاطر باز و بسته کردن های زیاد کل دف واقعا کلافه کننده هست (یعنی خیلی ازار دهنده است) و راحت دو تا مهره بریده شده و برای همین گفتم ۴ تا مهره بخرید. بعد از رسیدن کچلی رنگ در محدوده مجاز ، دوباره Preload رو از اول تنظیم کردیم و در انتهای کار با جا زدن بلبرینگ های سالم توسط دستگاه پرس (هرگز بلبرینگ را توسط حرارت جا نزنید) و اندازه گیری و تنظیم Preload کل دف بسته شد و تست نهایی رنگ گرفته شد که اوکی بود.

دف رو بستیم و روغن رو ریختیم و ماشین رو استارت زدیم. من یک ساعت اروم رفتم و خاموش کردم تا دف خنک بشه. حدود یک ساعت تو اتویان همت ایستادم تا دف خنک بشه. بعد از ۱۰۰ کیلومتر ارام رانندگی کردن روغن دف رو در سطح صاف عوض کردم. بعد از ۸۰۰ کیلومتر رانندگی ملایم دف اب بندی شد و روغن رو روی ۸۰۰ کیلومتر عوض کردم. بعد از ۸۰۰ کیلومتر شروع به گاز دادن کردم و بعد از ۶۰۰۰ کیلومتر مجددا روغن رو عوض کردم. وقتی ماشین کمی راه میره و گرم میشه صدایی تقریبا شنیده نمیشه اما خیلی گوشتون رو تیز کنید ممکنه بین دف استوک با دف من کمی تفاوت صدا تو سرازیری وقتی گاز رو ول میکنیم حس کنید.

 

 

Comments are closed.