تیونینگ جی تی ۸۶ بخش دوم

تیونینگ جی تی ۸۶ بخش دوم

سپتامبر 11, 2015
/ / /
Comments Closed

تیونینگ جی تی ۸۶ بخش دوم:

در صورتی که قبلا تجربه تیون ماشین نداشتید قبل از ورود به دنیای تیون حتما باید به سه موضوع تسلط داشته باشید:

الف. ارزیابی دقیق عملکرد تیونر بر روی ماشین از طریق درک و خواندن لاگ فایل پارامترهای موتور

ب. ریسک و خطرپذیری وارد شدن به یه استیج بالاتر مانند تغییر مکانیکال موتور و یا بوست

ج. تاثیر تیون بر تناسبات و بالانس کلی شاخص های ماشین مانند حس رانندگی ، هندلینگ ، تقسیم وزن و …

اگر قبل از قدم بر داشتن به این سه موضوع آگاهی کامل پیدا نکردید من پیشنهاد میکنم تیونینگ رو شروع نکنید.

متاسفانه اغلب تیونرها چه در داخل چه در خارج آدم های دلسوز و پاسخگو و خیلی مورد اعتمادی نیستند و خیلی وقت ها شما میمونید و ماشینی که خوب تیون نشده و یا گاها خراب شده و تیونری که پاسخ گو نیست. غیر از هزینه کلی ناراحتی و حس سرخوردگی هم در شما بجا خواهد گذاشت.

نتیجه بحث اینه این آگاهی و تسلط قبل از شروع پروژه باید در شما بوجود آمده باشه و من به نوبه خودم سعی میکنم تا جایی که خودم این پروسه رو با موفقیت رفتم اطلاعات لازم رو در اختیارتون بگذارم. اطلاعاتی که اینجا آورده شده به غیر از تجربه شخصی حاصل ساعتها مطالعه در انجمن ft86club و سایر رفرنس ها و نیز پرسش و پاسخ از تیونرها و اشخاصی است که تسلط کافی به موضوع تیون داشته اند.

پیش زمینه ها:

۱٫ قبل از شروع پروسه تیونینگ ، جی تی ۸۶ شما حداقل باید ۳۰۰۰ کیلومتر طی کرده باشد و پروسه آب بندی کامل انجام شده باشد.
۲٫ محدودیت مدل اتوماتیک جی تی در قسمت گیربکس و عمر موتور (با ضریب تراکم ۱۲٫۵ به ۱) برای افزایش قدرت تقریبا حدود ۳۰۰bhp اسب میباشد یعنی بدون تغییر اینترنال موتور و بدون تغییر گیربکس در محدوده امن مجاز به افزایش ۵۰ درصدی قدرت هستید. بالاتر از ۶۰% نیاز به تغییرات دیگری هم دارد مانند تغییر انژکتور ها ، تغییر پمپ بنزین ، تغییر اویل پمپ ، تغییر گیربکس ، تغییر ضریب تراکم موتور و …

منظور از محدودیت ۳۰۰ اسب فقط به استهلاک و طول عمر قطعات برمیگردد و ربطی به موضوع هندلینگ و ترمز مناسب ندارد، یعنی با افزایش ۵۰% قدرت در صورتی که حفظ تناسبات در ماشین مد نظر شما باشد باید به تغییراتی در ترمز و تعلیق نیز فکر کنید.

تیونینگ :

تیونینگ به معنی دادن تغییرات در ماشین در جهت افزایش و بهبود یک شاخص هست. تیونینگ مفهوم وسیع و کلی داره و از دادن تغییرات ظاهری میتونه تعریف بشه تا تغییرات مکانیکی موتور و حتی تغییر کامل موتور . تغییر سیستم صوتی هم یه تیون محسوب میشه. جالبه بدونید تیون هم برای خودش سبک و استایل های خاصی داره.

اطلاعات لینک زیر از ویکی پدیا میتونه مفید باشه :

http://en.wikipedia.org/wiki/Car_tuning

همیشه این سوال هست که آیا خود شرکت سازنده خودرو با اون بودجه تحقیقاتی هنگفت مانند تویوتا آیا این امکان رو نداشته که به بهترین پرفرومنس برسه؟

باید به دو موضوع توجه کرد:

۱٫ کارخانه سازنده همیشه با یه محدودیت هایی دست و پنجه نرم میکنه مانند محدودیت هزینه تمام شده (مثلا استفاده از قطعاتی که به نسبت پرفورمنس قیمت تمام شده مناسبی دارند) ، محدودیت مصرف سوخت (که باعث میشه شرکت سازنده AFR رو به ۱۴٫۷ نزدیک کنه و دیرتر به Open Loop سوییچ کنه) ، محدودیت آلودگی هوا و آلودگی صدا (که باعث میشه شرکت سازنده با قراردادن کاتالیست کانورتر و منبع اگزوز جلوی حرکت سریعتر گازهای خروجی رو بگیره) ، محدودیت کیفیت سوخت در کشوری که اون ماشین به فروش میرسه (مانند کاهش ضریب تراکم موتور و یا نبود مپ برای اتانول و سوخت های اکتان بالا و یا پایین گرفتن اعداد جدول تایمینگ جرقه برای جلوگیری از ناک) و …
۲٫ کارخانه سازنده بین شاخص های یک ماشین یه حد تعادل رو برای ارائه محصول به همه کاربران در نظر میگیره مثلا ماشین طوری طراحی میشه که در همه دورها (rpm) گشتاور مناسبی داشته باشه در صورتی که میشه با کاهش گشتاور تو دورهای پایین کمی به گشتاور دورهای بالاتر افزود یعنی محصول کارخانه یه بالانسی برای مصرف همه برقرار میکنه اما تو تیونینگ ما بنا به خواست شخصی تغییراتی رو میدیم که در قبال از دست دادن چیزهایی به اون چیزی که میخواهیم میرسیم. مثلا با تغییر فاینال درایو دیفرانسیل میشه حدود ۵% شتاب رو افزایش داد اما حس سواری ماشین تغییر میکنه و زیادی رفلکس ماشین تیز میشه.

البته اینم اضافه کنم در دنیای تیون خیلی از اعداد اعلامی تیونر ها و شرکت های سازنده قطعات افترمارکت واقعا بالاتر از حد واقعی هست بخاطر بیزنس افترمارکت (http://en.wikipedia.org/wiki/Aftermarket_%28automotive%29) و خیلی مواقع خود کمپانی سازنده چیزی که ساخته رو بسیار بسیار سخت میشه تغییر داد خصوصا اگر اون ماشین یک ماشین اسپرت باشه.

همیشه پشت هر حرکت ای باید ایده ای باشه و تیونینگ هم قبل از شروع باید ایده و هدفش تعریف بشه. مثلا برای من ، شاخص لذت رانندگی با جی تی اصل اول هست و ایده تیون برای افزایش ۱۵% قدرت تناقضی با این مساله نداره و برای همینه برای سرگرمی به این سمت رفتم. حتی در خرید کت بک به سراغ های فلو ترین اما ساکت ترینشون رفتم تا صدای زیاد اگزوز باعث خراب شدن اون حس خوب هنگام سواری نشه.

بهتره قبل از تیون اگر ایده شما مثلا درگ هست قبلش ماشینی رو بخرید که تا حد ممکن بر مبنای خواست شما طراحی شده باشه چون از هر جهت منطقی تره . جی تی ماشین درگ نیست.

ادامه دارد ….

Comments are closed.