تیونینگ جی تی ۸۶ بخش اول

تیونینگ جی تی ۸۶ بخش اول

سپتامبر 10, 2015
/ / /
Comments Closed

به نام خدا

تیونینگ جی تی ۸۶ :

تشکر از اینکه وقت خودتون رو به مطالعه این نوشته اختصاص میدید. معتقدم حالا که اینترنت به ما این اجازه رو داده که براحتی تجربیات خودمون رو به اشتراک بگذاریم خیلی خوبه اگر بعد از یاد گرفتن موضوعاتی که بهشون علاقه داریم اطلاعاتمون رو در دسترس همه قرار بدیم.

من فکر میکنم اطلاعاتی که به اشتراک میگذاریم تا حد ممکن باید دقیق باشه و مهمتر اینکه این اطلاعات برگرفته از تجربیات ما باشه .

من سعی ام بر همین دو اصل بوده و امیدوارم در این مطلب تونسته باشم به مخاطبم کمکی کرده باشم.

جی تی ۸۶ ماشین اسپرتی هست که موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی اون حدود ۱۹۷bhp اسب با بنزین اکتان ۹۸ تولید میکنه.

فلسفه ساخت این ماشین طی مطالبی که از سوی مدیر ارشد پروژه عنوان شده لذت بردن از رانندگی بوده و نه صفر تا صد زیر ۵ ثانیه و برای همین تویوتا تمام تمرکزش رو به مواردی چون هندلینگ و ارتباط راننده با ماشین اختصاص داده و در مورد قدرت این ماشین به ۲ لیتر تنفس طبیعی اکتفا کرده و به سمت بوست و یا حجم موتور بالاتر نرفته.

سوالی که الان ممکنه برای شما مطرح بشه اینه که آیا اصلا این ماشین نیازی به افزایش قدرت داره یا نه؟

پاسخ این سوال با منطق ۰ و ۱ از دید شخصی من منفی هست یعنی نیازی به قدرت بیشتر نیست اما اگر با منطق فازی بخواهیم به این پرسش پاسخ بدیم نظر شخصی من اینه برای مدل اتومات در حد خیلی کمی از ۰ فاصله میگیریم شاید روی ۰٫۲ بایستیم.

خاصیت پلتفرم های آزاد دنیا مثل لینوکس اینه که به هر کسی اجازه میده اون پلتفرم اوپن سورس رو خودش توسعه بده بر مبنای نیازهاش. از دید من جی تی هم چنین پلتفرمی دارم و با انبوه لوازم افترمارکت میشه تغییراتی رو بر مبنای نیازمون روی این ماشین اعمال کرد.

من معتقد نیستم این ماشین حتما نیازی به قدرت بالاتر داره و توصیه نمیکنم کسی همون راهی رو بره که من رفتم چون من به تیون ماشین به دید سرگرمی نگاه میکنم و دوست دارم سرگرم یادگیری تو این رشته باشم.

چیزی که بهش معتقدم اینه اگر کسی خواست قدرت رو بر مبنای نیازش افزایش بهتره قبلش نگاهی هم به فلسفه ساخت این ماشین بندازه و به شکلی پروژه افزایش قدرت رو جلو بره که لطمه ای به مفهوم اصلی فلسفه ساخت جی تی نزنه چون اگر قرار باشه ما نگاهمون رو عوض کنیم خب میتونیم بریم یه ماشین دیگه بخریم که با نگاهمون سازگارتر هست نه اینکه جی تی رو از قالب خودش به قالبی که متضاد خودش هست دربیاریم و بعد از کلی هزینه به این نتیجه برسیم از همون اول مثلا بی ام و ۲۲۸ میخریدیم بهتر میبود.

با تیون تنفس طبیعی که شرحش رو در ادامه عنوان میکنم بدون هیچ اضافه وزنی روی ماشین و هیچ تغییر دیگری میشه حدود ۱۷% قدرت و ۱۵% گشتاور رو افزایش داد. این افزایش قدرت نه باعث هرزگردی مدام میشه و نه به هندلینگ آسیب میزنه و نه هیچ شاخص دیگری رو خراب میکنه که ما نگران کم شدن لذت رانندگیمون باشیم، دور موتور هم از اون ۷۴۰۰ پایین نمیاد.

مراحل تیون تنفس طبیعی جی تی ۸۶ در دو سطح تعریف شده :

  1. تغییر سوخت : با توجه به بنزین ایران و ضریب تراکم بالای جی تی حدود ۱۲٫۵ من تصمیم گرفتم سراغ سوخت خوب برم و بعد از مدتی تحقیق به اتانول E100 یا E85 سوییچ کردم با ریمپ.
  2. بهینه سازی ورودی خروجی هوا: این تغییرات بصورت تغییر اینتیک و هدرز و حذف هر دو کاتالیست و تغییر فرانت پایپ و کت بک و ریمپ میباشد.

مراحل بالاتر تیون تنفس طبیعی به تغییر مکانیکال موتور مثل تغییر Camshaft و تغییر ضریب تراکم و تغییر سوپاپ ها و تراتل بادی و … برمیگرده که خارج از بحث ماست .

بحث بوست (توربوشارژ و سوپرشارژ) برای قدرت بیشتر هم کاملا خارج از بحث ماست و اینجا در موردش زیاد بحث نخواهد شد اما من اشاره ای به اونها در خلال بحث خواهم داشت.

 

برای شروع بحث لازم میبینم ابتدا مفاهیم اصلی و پایه ای تیونینگ رو شرح بدم تا قبل از ورود به بحث مطالب گنگ و نامفهوم نباشه.

 

ادامه دارد …

Comments are closed.